Service    Flex-løsning

Kommunikation med kunder 

Professionel telesekretær

Den gode kommunikation

Man siger at sproget skaber den verden vi lever i, og hvem vil ikke gerne leve i en verden, hvor vi taler til hinanden i et godt og genkendeligt sprog? Dette blogindlæg skal derfor handle om kundekommunikation, den gode kommunikation, og hvorfor kommunikation er så vigtig. Det vil vi gøre ved at lade dette blogindlægs omdrejningspunktet være begrebet tone of voice.

Hvad er tone of voice?

Lad os derfor starte med at slå tonen an med en grundig forklaring på, hvad tone of voice betyder, hvordan du implementerer det samt hvorfor det er så vigtigt. I alt sin enkelthed er det din virksomheds ‘stemme’ og ‘tone’, som på den måde formidler virksomhedens identitetsfortælling og altså den fortælling, som dine kunder tænker på eller fortæller videre til potentielle kunder. Når man skal skille de to ord fra hinanden for at få en meningsbetydning, trækker vi i de musikalske klæder, og bruger definitionen for kammertonen som genstand for forklaring. Slår man ‘kammertonen’ op i Den Danske Ordbog kommer følgende definition nemlig frem: Den tone, som et symfoniorkesters instrumenter stemmes efter. Og det er ikke en helt skidt analogi at tage udgangspunkt i. For at visualisere det kan man sige det således:

Symfoniorkestret er virksomhedens medarbejdere, dirigenten er ledelsen og stemmegaflen (som angiver kammertonen) er virksomhedens tone of voice. Ledelsen udsteder altså en eller anden form for ordlyd, som medarbejderne skal følge og i fællesskab slår de begge på stemmegaflen, således at det bliver en fælles tone of voice, som virksomheden arbejder ud fra. Tone of voice skal nemlig være gennemsyret i hele virksomheden.

Hvor skal man fokusere på sin tone of voice?

Din virksomheds tone of voice skal indgå som en del af din virksomheds overordnet marketings- og kommunikationsstrategi . Derfor er det rigtig vigtigt at tænke det ind i den måde du kommunikerer på. Det gælder blandt andet for virksomhedens: 

  • Mailkorrespondance med kunder
  • SoMe-content 
  • Kampagnemateriale 
  • Telefonsamtaler

Det sidste punkt har en ekstra relevans for dette blogindlæg, da det handler om kommunikation med kunder, og det vender vi straks tilbage til! Først skal vi lige have afklaret, hvorfor denne viden om tone of voice er vigtig for dig og din virksomhed. 

Hvorfor er tone of voice så vigtig?

Tone of voice er, som vi nævnte tidligere, din virksomheds identitetsfortælling, og det er absolut ikke uvæsentligt, hvordan der i krogene bliver talt om din virksomhed. Vi lister her fire gode grunde til, hvorfor tone of voice er så vigtig for din kundekommunikation: 

  1. Du skiller dig ud fra mængden 
  2. Du skaber genkendelighed – det sælger! 
  3. Du bliver en tydelig afsender for dine kunder
  4. Din strømlinet kommunikation giver slagkraft  

Hvordan skaber man en god tone of voice?

Der er mange måder at gribe tone of voice an på, og det kommer selvfølgelig an på, hvilken virksomhed, som der er tale om. Her kommer tre gode råd, som du kan skrive på notesblokken ved siden af den lunkne kaffekop. Vær altid tro imod virksomhedens identitetsfortælling, så du fastholder en genkendelig tone of voice for dine kunder. Drop at tal med for mange tunger. I et konkurrencepræget marked skal kunden ikke pludselig blive i tvivl om, hvem din virksomhed er. Tilpas dig dog dine forskellige målgrupper, så du forbliver relevant for dine kunder og dermed skaber en bedre kommunikation.

Hvorfor er kommunikation vigtig?

Din virksomheds kundekommunikation er altafgørende for din overlevelse. Tilbage i slipstrømmen af august skrev vi et blogindlæg om hvad god kundeservice er, hvor vi gav seks gode råd til, hvordan du kunne forbedre din virksomheds kundeservice samt, hvordan du bliver bedre til at kommunikere med dine kunder. Har du ikke læst det endnu, vil vi derfor starte med at anbefale dig at skænke en brandvarm kop kaffe og få det læst før din nabo gør det. 

Hvordan kan Edelmann Kontorservice hjælpe dig?

Hos Edelmann Kontorservice er vi erfarne eksperter i kundekommunikation, og vi har dedikeret vores liv til at hjælpe mange forskellige virksomheder med den gode kommunikation til deres kunder – det er nemlig os, som står for den. For os er det helt okay, hvis kundekommunikation ikke ligger øverst på din prioritetsliste, men ud fra den lange smøre om en virksomheds tone of voice mener vi, at det er altafgørende for, hvordan din virksomhed klarer sig. Fortvivl ej! Vi er her for at hjælpe dig med at kommunikere til og med dine kunder. 

Det gør vi ved at være din virksomheds faste reception og omstilling og via vores inbound-kundeservice lover vi, at vi har et falkeblik for god kundekommunikation. Vi kan ligeledes også være mellemleddet mellem din virksomhed og dine kunders e-kalenderbooking. Ønsker du lidt af det hele tilbyder vi også en flex-løsning, som blandt andet tilgodeser virksomheder med akut opstået behov for hjælp. Med andre ord står vi klar med åbne arme til at hjælpe dig og din virksomhed med at forbedre din kundekommunikation. Kontakt os allerede i dag og lad os tage en uforpligtende samtale! 

Del denne artikel

Share on facebook
Facebook
Share on linkedin
LinkedIn

Ingen kommentarer endnu, tilføj din stemme nedenfor!

Tilføj en kommentar

Din e-mail-adresse vil ikke blive offentliggjort.

   Edelmann er personlige og fleksible
  Vi tør godt at lægge navn til det vi laver
   Vi er et professionelt team, med flere års erfaring
   100 % GDPR compliant
Telereception og telefonpasning kontorservice

Lad os kontakte dig