I dette blogindlæg skal vi fortælle dig om det at være en fleksibel arbejdsplads og at kunne tilbyde sine medarbejdere en fleksibel arbejdstid med skiftende arbejdstider. Hos Edelmann Kontorservice tilbyder vi alt fra fast reception & omstilling, E-kalenderbooking, inbound kundeservice og en flex-løsning. Vores mange services taler altså rigtig godt ind i dette emne, da vi på daglig basis er vant til at hjælpe mange virksomheder med at indfri de ovenstående ting fordi vi kan træde til, når behovet for fleksibilitet opstår.
Hvad er en fleksibel arbejdsplads?
I vores optik er en fleksibel arbejdsplads et sted, hvor medarbejderne arbejder ud fra frihed under ansvar. Det betyder i alt sin enkelthed, at medarbejderen i højere grad får tildelt en anden frihed til at løse sine arbejdsopgaver og selvfølgelig ud fra en forventning om et fortsat ansvar for at løse de tildelte arbejdsopgaver efter den aftalte deadline.
Dette stiller både krav til leder og medarbejder, at denne model kan lykkedes, og i takt med at ‘hjemmekontoret’ for alvor blev sparket ind i de danske hjem under pandemien, er det nu blevet mere en selvfølge end en særregel at være en fleksibel arbejdsplads. Da vi blev tvunget til at arbejde hjemmefra blev det i hvert fald tydeligt for mange både ledere og medarbejdere, at den normale 8-16 model ikke altid fungerede. Det kan du bl.a. læse mere om i vores blogindlæg om en 4-dages arbejdsuge, hvor vi dykker ned i en ændring af vores ellers “normale” arbejdsstruktur.
En fleksibel arbejdstid er en effektiv arbejdstid
En fleksibel arbejdsplads tilbyder både leder og medarbejdere at være – du har nok gættet det – fleksible med deres arbejdstid. Det kan fx betyde at medarbejderen på nogle dage får lov til at gå tidligere hjem og/eller helt får lov til at arbejde hjemmefra. Denne fleksibilitet bygger på et fundament af tillid, leder og medarbejder imellem, men det skaber et større frirum for medarbejderen til at kunne få alle ender til at mødes. Livet er jo ikke skemalagt, som vores arbejdstid ellers ville elske, og der kan derfor opstå situationer, hvor medarbejderen bliver nødt til at bryde med de faste rammer for den ellers planlagte arbejdstid. Dette er selvfølgelig inden for rimelighedens grænser, da lederen fortsat godt kan stille krav til medarbejderen og ellers sætter sig ned og laver nogle nye faste aftaler for fleksibel arbejdstid.
Tilbyd et job med fleksible arbejdstider
Fleksibel arbejdstid inviterer ligeledes til at medarbejderen i højere grad selv kan vurdere, hvornår på dagen vedkommende er mest effektiv til at løse de tildelte arbejdsopgaver – det er nemlig ikke alle, som er tip top klar klokken 8 om morgenen. Såfremt der ikke er faste deadlines kan det for nogle medarbejdere være en befrielse at kunne styre sin egen arbejdstid.
Edelmann Kontorservice kan gøre jer til en fleksibel arbejdsplads
Hos Edelmann Kontorservice kan vi tilbyde at træde til, når behovet for fleksibilitet opstår. Ønsker du derfor at tilbyde dine medarbejdere en mere fleksibel arbejdstid, så er vi de rette til at hjælpe dig på vej. Du kan ringe til os på 88 77 47 00 – så står vi klar til at tage en uforpligtende samtale.