Kundeservice har altid eksisteret på et vist plan, men med digitalisering af service generelt, er der sket en rivende udvikling i hvordan kundeservice ydes i praksis.
Kundeservice i slutningen af 70’erne
Vi skal ikke længere tilbage end til slutningen af 70’erne for at befinde os et sted, hvor den nyeste teknologi på markedet var den telefoniske tastemenu. Det er et ganske bekvemt system for virksomheden til at sortere i indkommende opkald, men kan virke både upersonligt og fremmedgørende overfor kunden.
Kundeservice i 90’erne
Da vi så fik adgang til internettet i de tidlige 90’ere, skabte det en bred række måder for virksomheder og deres kunder at interagere med hinanden på. I den forbindelse udvikledes der en lang række systemer til styring af kundeforhold, som du måske kender som CRM-applikationer. Essensen af disse systemer er, at de samler information om kunderne og med denne information til rådighed, kan virksomheder levere personlig service på højt plan.
Kundeservice i 00’erne
Det personlige forhold var nu kommet i høj kurs og det steg fortsat i værdi med lancering af smartphones i 00’erne. Ikke nok med at kunder nu handlede på farten, men deres oplevelse af den service de modtog kunne nu deles med, ikke bare deres eget netværk, men hele verden på få sekunder. På både godt og ondt.
Tendensen med at lægge fokus på en optimeret kundeservice har været stigende lige siden, da en positiv kundeoplevelse er altafgørende for en virksomheds bæredygtighed.
Følg med om to uger, hvor del 2 af denne artikelserie lægges op. Her bygger vi videre på kundeservicens historie og dens betydning for dig og din virksomhed.
Kan du dog ikke vente med at høre mere om god kundeservice, så kontakt os på 88 77 47 00 eller tag et kig på www.edelmann-kontorservice.dk for mere information.